Úvod Články Opětovný sňatek

Opětovný sňatek

Foto zdroj: www.pixabay.com (upraveno)

Duchovní zásady Církve bratrské na pokračování - 19

(79) Nový sňatek je umožněn ovdovělým a také těm, v jejichž manželství došlo k rozvodu v případech uvedených v Písmu (Mt 5,32; 19,9; 1K 7,15). Už rozlukový lístek za Mojžíše měl funkci právního dokumentu, jímž rozvedená mohla prokázat, že se může legálně znovu vdát: Ona vyjde z jeho domu, odejde a vdá se za jiného muže (Dt 24,2). Ani Ježíš nevylučuje možnost následného sňatku, a to pokud k rozvodu došlo z důvodu smilstva (Mt 19,9).17 Také apoštol Pavel píše o možnosti, že i když se rozvázaný ožení, tak nehřeší (1K 7,27–28a). Proto uznáváme, že jsou případy, kdy rozvod je legitimní a následný sňatek pak není sám o sobě hříchem.
(80) Rozvod a následný sňatek je však hříchem, pokud ho člověk zneužívá k útěku před věrností a zodpovědností vůči svému manželskému partnerovi (Mt 19,3–9; L 16,18). Ti, kteří se rozvádějí z jiných důvodů, než z těch, které uvádí Písmo, a znovu vstupují do manželství (nebo vstupují do sexuálního vztahu neoddáni), dopouštějí se cizoložství (Mt 5,32; Mk 10,11–12).18
(81) Rozvod v důsledku vlastního hříchu vyžaduje pokání. S lacinou milostí se před Bohem nedá kalkulovat (Mt 3,8), ale kde je opravdové pokání, tam je úplné odpuštění (1J 1,8–10; Iz 43,25; Žd 10,17). Ovoce takového pokání se projevuje ochotou zůstat svobodným nebo se smířit s původním partnerem (1K 7,11).19 Nekající neoddáváme. Nevylučujeme však ani tu možnost, že kající strana po čase obdrží z milosti Boží příležitost k novému začátku v novém manželství. Pokud již došlo k novému sňatku, pak kající strana má v novém manželství zůstat věrná.20

(17) O významu pojmu smilstvo, řecky porneia, viz Duchovní zásady, článek 18 „Rozvod“.
(18) Manželství, rozvod a nový sňatek (stanovisko SO RCB, 2006), In: Teologická stanoviska a doporučení, Rada Církve bratrské, Praha 2009, s. 30n.
(19) Manželství, rozvod a nový sňatek, stanovisko SO RCB, 2006, s. 30n.
(20) Manželství, rozvod a nový sňatek, stanovisko SO RCB, 2006, s. 31

Fotogalerie
Další novinky
Vzdělávání
před 1 rokem
O vytržení a druhém příchodu Pána Ježíše Krista
Proč se zabývat Ježíšovým příchodem? Není to jen honba za senzací, na jejímž výkladu se stejně neshodneme? Není právě fakt, že se neshodneme, důvodem, proč má naše vyznání víry široký záběr(1), aby zahrnulo celou šíři postojů? Neřeší tuto věc…
Vzdělávání
před 2 lety
Tváří tvář zlému
„Celý svět ve zlém leží,“ říká Bible (1J 5,19). Každý se utkává s pokušením a hříchem. Každý zná bolest, utrpení. „Uprostřed života jsme ve smrti,“ zpívá se ve středověké písni. A také my prožíváme, jak křehký, nedokonalý je…
Vzdělávání
před 2 lety
Jak žít svoji víru tváří v tvář něčemu, co neumíme změnit
1. Nejistota lidského života a doby V posledních letech i měsících nám určité okolnosti připomněly, že lidský život se může stát hříčkou sil, které ani zdaleka nemáme pod kontrolou. Bylo tomu tak jistě i dříve. Z našeho…
Další novinky
Vzdělávání
před 1 rokem
Proč se zabývat Ježíšovým příchodem? Není to jen honba za senzací, na jejímž výkladu se stejně neshodneme? Není právě fakt, že se neshodneme, důvodem, proč má naše vyznání víry široký záběr(1), aby zahrnulo celou šíři postojů? Neřeší tuto věc…
Vzdělávání
před 2 lety
„Celý svět ve zlém leží,“ říká Bible (1J 5,19). Každý se utkává s pokušením a hříchem. Každý zná bolest, utrpení. „Uprostřed života jsme ve smrti,“ zpívá se ve středověké písni. A také my prožíváme, jak křehký, nedokonalý je…
Vzdělávání
před 2 lety
1. Nejistota lidského života a doby V posledních letech i měsících nám určité okolnosti připomněly, že lidský život se může stát hříčkou sil, které ani zdaleka nemáme pod kontrolou. Bylo tomu tak jistě i dříve. Z našeho…