Úvod Články Svatá večeře Páně – eucharistie
23. září 2018

Svatá večeře Páně – eucharistie

Ilustrační foto

Duchovní zásady Církve bratrské na pokračování - 35

(160) Jestliže křest je svátostí počínající, pak svatá večeře Páně je nám svátostí pokračující, neboť nám zpečeťuje odpuštění a dává sílu a naději. Nemyslíme si, že se věřící člověk svým obrácením stává dokonalým křesťanem, který už nehřeší. Jako Boží děti jsme stále hříšníky, kteří jsou i po svém obrácení odkázáni na Boží milost. Každé slavení je příležitostí k sebezpytování a vyznávání hříchů, protože jinak bychom jedli a pili nehodně a potvrzovali své odsouzení (1K 11,27n). Večeře Páně je zvěstováním Pánovy smrti a poskytuje příležitost, abychom činili pokání, a zpečeťuje nám Boží odpuštění. Kromě toho je nám předjímkou hodu Beránkova a naplňuje nás tak radostným výhledem na společné stolování s Pánem a celou jeho církví v jeho království. Starý biblický výraz pro večeři Páně zní eucharistie a připomíná, že jde o radostné dobrořečení Bohu za jeho dílo spásy.
(161) Svatá večeře Páně je hodem pro hříšníky, kteří svůj hřích poznali, vyznali a chtějí ho opustit. Žádáme členy církve, aby před každým slavením této svátosti dali do pořádku svůj vztah s Bohem i s lidmi. Svátosti neodpíráme ani obráceným věřícím lidem z jiných křesťanských církví, kteří po slavení hodu večeře Páně touží. Je nám blízká tzv. eucharistická pohostinnost, která je cenná zvláště v rozlehlé diaspoře církve, na služebních cestách, pracovních a studijních pobytech, dovolených a běžných návštěvách. (1)
(162) Církev bratrská slaví svatou večeři Páně jako zvěstování Kristovy smrti a vyznává skutečnou Kristovu duchovní přítomnost v chlebu a vínu. (2) Jedení a pití Krista, o kterém Ježíš mluvil, se děje přijímáním evangelia a pečetí se svátostným hodem. Svátostná znamení vody, chleba a vína při svátostném užití se stávají tajemnými znaky svatých věcí jako jsou znovuzrození, či obmytí druhého narození (Tt 3,5) i tělem a krví Páně. (3) Večeře Páně je pokrmem poutníků na další cestu a otvírá před námi také eschatologickou perspektivu tohoto hodu v Božím království, jak nám Pán Ježíš Kristus slíbil. S ním budeme jednou znovu jíst a pít z plodu vinné révy v Božím království, jak shodně zaznamenávají všechna synoptická evangelia (Mt 26,29; Mk 14,25; L 22,18).
(163) Věřící člověk touží po slavení svaté večeře Páně, protože potřebuje průběžně vyznávat a opouštět své hříchy, odpouštět svým bližním a přijímat ujištění o spáse. Alois Adlof připomíná, že večeře Páně je tajemstvím, které směřuje k tomu, co vyjadřují slova Kristus ve vás. (4) Silný je také akcent společného slavení rozmanitými údy společenství církve. Účastníci hodu se stávají rodinou spojenou svazky Ježíše Krista (1K 10,17; Ř 12,4–5; 1J 1,3). Proto se také večeře Páně označuje jako communio, společenství, a je hodem jednoty církve.
(164) Svatá večeře Páně se koná ve sboru zpravidla dvanáctkrát do roka, v kazatelských stanicích dle potřeb a možností. O datu rozhoduje staršovstvo s kazatelem sboru; doporučuje se pravidelnost. Svatá večeře Páně se slaví zpravidla v nedělních bohoslužbách. Je možné doporučit také slavení během křesťanských svátků a při mimořádných událostech sborového života, jako jsou např. dny pokání a posvěcení, volby staršovstva, důležitá rozhodování, sborové konference apod.
(165) Svatou večeří Páně slouží ordinovaný kazatel. Staršovstvo může touto službou v rámci svého sboru dočasně pověřit i staršího sboru. Za řádné vysluhování svátostí a průběh shromáždění zodpovídá správce místního sboru nebo administrátor, který je v takovém případě povinen pověřeného staršího sboru náležitě poučit o významu svátostí a o způsobu slavení.
(166) Ke svaté večeři Páně se mají účastníci připravovat, a proto je ve sboru ohlašována nejméně týden předem, s výzvou k přípravě účastníků. V Církvi bratrské se jí účastní zpravidla členové a umožňuje se účast také pokřtěným a znovuzrozeným hostům z jiných křesťanských církví, kteří vyznávají Ježíše Krista jako svého Spasitele a Pána. Ti, kdo přistupují poprvé, jsou řádně poučeni a všichni účastníci jsou vybízeni, aby odstranili překážky k požehnanému slavení. K odstranění překážek pomáhá zpověď před jiným křesťanským svědkem či starším sboru a kazatelem (Jk 5,16).
(167) Pokud někdo není připraven nebo nemůže odstranit překážky slavení, zvláště odpustit druhým lidem, je mu doporučeno, aby se neúčastnil a neodkladně vyhledal pomoc zkušenějších křesťanů. Kazatel se staršovstvem mají napomínat ty, kdo nežijí v pokoji se svými bližními. I kázání, které předchází tomuto zvěstování kříže a smrti Pána Ježíše (1K 11,26), je zaměřováno k tomu, aby připravovalo k biblicky odpovědnému a radostnému slavení svaté večeře Páně.
(168) Církev bratrská se hlásí k interkomunii (5) s těmi, kteří společně s námi vyznávají trojiční víru, Ježíše Krista přijímají jako Pána a Spasitele a jsou Duchem svatým znovuzrozenými členy své církve. (6) Rozdělovat nás nemusejí odlišná chápání Kristovy přítomnosti ve svaté večeři Páně. Pokud se člen jiné církve pravidelně zúčastňuje svaté večeře Páně v Církvi bratrské, vede s ním kazatel či pověřený člen staršovstva rozhovor o důvodu slavení svátosti v jiné církvi. (7)

(1) Viz dokument Teologického odboru RCB „Současné otázky účasti na svaté večeři Páně“ z roku 1984: In: Zásady Církve bratrské, Oliva, Praha 1997, s. 50n.
(2) Druhá helvetská konfese, čl. 21, odst. 5, „Jest i duchovní jedení těla Kristova, ne sice takové, abychom se domnívali, že se pokrm při něm mění v ducha, ale takové, že se nám tělo a krev Páně udílejí duchovně, ač zachovávají svou podstatu i vlastnosti. Neděje se to dozajista tělesným, ale duchovním způsobem, skrze Ducha svatého, který nám totiž přivlastňuje a přináší to, co nám bylo připraveno vydáním těla a krve Páně za nás na smrt, to jest samo odpuštění hříchů, osvobození a život věčný tak, že Kristus žije v nás a my v něm; a působí též, abychom ho pravou vírou požívali, aby byl pro nás duchovním pokrmem a nápojem, to jest naším životem.“ Také ADLOF, Alois: Přehled biblického učení, Oliva, Praha 1994, 2. vydání, s. 44n. Heidelberský katechismus. Návrat domů, Praha 2013, s. 65-68.
(3) Druhá helvetská konfese, čl. 19, odst. 9.
(4) ADLOF, A.: Přehled biblického učení, Oliva, Praha 1994, 2. vydání, s. 44.
(5) Společné slavení sv. večeře Páně s členy jiných křesťanských církví. Communio (lat.) společenství, vzájemné přijímání.
(6) Viz dokument Studijního odboru „Současné otázky účasti na svaté večeři Páně“.
(7) Pořad a průběh svaté večeře Páně je pojednán v Bohoslužebné agendě CB. Je nabídnuto více formulářů, které slouží pro různé druhy křesťanských shromáždění.

Fotogalerie
Další novinky
Vzdělávání
před 1 rokem
O vytržení a druhém příchodu Pána Ježíše Krista
Proč se zabývat Ježíšovým příchodem? Není to jen honba za senzací, na jejímž výkladu se stejně neshodneme? Není právě fakt, že se neshodneme, důvodem, proč má naše vyznání víry široký záběr(1), aby zahrnulo celou šíři postojů? Neřeší tuto věc…
Vzdělávání
před 2 lety
Tváří tvář zlému
„Celý svět ve zlém leží,“ říká Bible (1J 5,19). Každý se utkává s pokušením a hříchem. Každý zná bolest, utrpení. „Uprostřed života jsme ve smrti,“ zpívá se ve středověké písni. A také my prožíváme, jak křehký, nedokonalý je…
Vzdělávání
před 2 lety
Jak žít svoji víru tváří v tvář něčemu, co neumíme změnit
1. Nejistota lidského života a doby V posledních letech i měsících nám určité okolnosti připomněly, že lidský život se může stát hříčkou sil, které ani zdaleka nemáme pod kontrolou. Bylo tomu tak jistě i dříve. Z našeho…
Další novinky
Vzdělávání
před 1 rokem
Proč se zabývat Ježíšovým příchodem? Není to jen honba za senzací, na jejímž výkladu se stejně neshodneme? Není právě fakt, že se neshodneme, důvodem, proč má naše vyznání víry široký záběr(1), aby zahrnulo celou šíři postojů? Neřeší tuto věc…
Vzdělávání
před 2 lety
„Celý svět ve zlém leží,“ říká Bible (1J 5,19). Každý se utkává s pokušením a hříchem. Každý zná bolest, utrpení. „Uprostřed života jsme ve smrti,“ zpívá se ve středověké písni. A také my prožíváme, jak křehký, nedokonalý je…
Vzdělávání
před 2 lety
1. Nejistota lidského života a doby V posledních letech i měsících nám určité okolnosti připomněly, že lidský život se může stát hříčkou sil, které ani zdaleka nemáme pod kontrolou. Bylo tomu tak jistě i dříve. Z našeho…