Úvod Články Rozvod

Rozvod

Duchovní zásady Církve bratrské na pokračování - 18

(75) Manželství mezi mužem a ženou Bůh ustanovil už v rámci stvořitelského řádu jako nerozlučný svazek, na což se odvolává i Ježíš Kristus, když potvrzuje: Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj! (Gn 2,22–24; Mt 19,5–6). Přinese-li manželství zklamání, nese věřící trpělivě důsledky, snaží se vše přemáhat láskou a ušlechtilým jednáním (Ko 3,13). Bible nabádá k zachování svazku i v neideálních vztahových konstelacích (1Pt 3,1nn; 1K 7,10nn).6 V každé manželské krizi hledáme vždy především cesty k zachování manželství, ke smíření a obnově vztahu. Neochota hledat takové cesty prozrazuje tvrdé srdce (Mt 19,8). Rozvod je špatný (Mal 2,14–16; Mt 5,21n; L 16,17n; Ř 7,1–3 aj.), protože ruší Boží vůli a dílo, rozlučuje, co Bůh spojil, porušuje smlouvu mezi lidmi i s Bohem, dotýká se důstojnosti zúčastněných osob.7 Přitom ani v případě smilstva Bůh nežádá rozvod (např. Oz 2–3), ale jen ho připouští. Cílem řešení takového problému by vždy mělo být pokání, změna života (Ga 6,1) a odpuštění se smířením (Ef 4,31–32), a nikoli rozvod.8
(76) Bůh nenávidí rozvod (Mal 2,16), ale počítá s ním vzhledem k lidskému hříchu.9 Rozvod považujeme za krajní řešení, tak jako Mojžíšův zákon připouští rozvod pro nějakou hanebnost/odpornost (Dt 24,1) a Ježíš pro smilstvo (Mt 19,9).10 Smilstvo, řecky porneia, doslova oddávání se chtíči/nezákonné touze, se vztahuje k sexuální oblasti. Porneia byla ve své době slovem pro sexuální nevěrnost a zahrnovala každý druh nezákonného pohlavního styku, jistě včetně homosexuálního (Lv 18,22; Ř 1,26–28; 1K 6,9) a incestu. Apoštol Pavel používá toto slovo také v 1K 5,1 k označení styku s prostitutkou (1K 6,13–16). Je možné sem zařadit také pedofilii a další formy různých deviací sexuálního života. Smilstvo zahrnuje nejen nevěru, ale i jakoukoliv sexuální zvrhlost. Reformátoři (Luther, Kalvín, Bucer) byli ochotni uznat důvod k rozvodu také tam, kde se objevuje neúnosně kruté fyzické a psychické násilí.11 Dnes takové situace vznikají také v případě závislosti na alkoholu, drogách, při hmotném vykořisťování, tedy případy, kdy je hrubě pošlapávána manželská smlouva, kdy je ohrožována lidská integrita, kdy už jde o život, kdy jde o zdraví s trvalými následky. To je v podstatě to, co Mojžíšův zákon pojmenoval jako hanebnost/odpornost (Dt 24,1). V takových závažných případech legitimitu rozvodu nezpochybňujeme. Poškozená strana pak někdy volí rozvod jako poslední východisko z nouze a de iure potvrzení faktu rozvráceného manželství (Mt 19,8n; 1K 7,10nn; Dt 24,1).12 Někdy je třeba – pro dobro zúčastněných dětí – sloužit k pokojnému rozvodu.
(77) Druhý biblický důvod pro rozvod je založen na přání nevěřícího, který si déle nepřeje žít v manželství s křesťanským protějškem a chce odejít (1K 7,15). Jedná se o neochotu nevěřícího naplňovat manželskou smlouvu s tím, kdo usiluje žít jako křesťan. Pokud se nevěřící chce nechat rozvést, věřící to respektuje (1K 7,15).13
(78) Rozvod z jiných důvodů je hříchem a v případě opětovného sňatku branou k dalšímu hříchu.14 Věřícím, kteří se rozvádějí mimo důvody zahrnuté v Písmu, je věnována pastorační péče, pokud chtějí, příp. je uplatněno kázeňské opatření,15 neboť otevřeně odmítají respektovat Boží slovo (Mt 18,15–17).16

(6) Teze k pastoraci rozvádějících se a rozvedených, SO RCB, 2012, http://www.cb.cz/vzdelavani/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=7:eticke-otazky&Itemid=104 (20. 2. 2015).
(7) Teze k pastoraci rozvádějících se a rozvedených, SO RCB, 2012.
(8) Manželství, rozvod a nový sňatek, stanovisko SO RCB, 2006, In: Teologická stanoviska a doporučení Rady Církve bratrské a Studijního odboru, Rada CB, Praha 2009, s. 29-31.
(9) Manželství, rozvod a nový sňatek, stanovisko SO RCB, 2006, s. 29-31.
(10) Důležité je, že Ježíš neuvádí jako možný důvod rozvodu „jen“ cizoložství, tedy manželskou nevěru, ale smilstvo, což je širší pojem.
(11) DAVIS, J. J.: Evangelical Ethics: Issues Facing the Church Today. PR Publishing, Phillipsburg, New Jersey 1993, s. 82n.
(12) Teze k pastoraci rozvádějících se a rozvedených, Studijního odboru Rady CB, 2012.
(13) Manželství, rozvod a nový sňatek, stanovisko SO RCB, 2006.
(14) Teze k pastoraci rozvádějících se a rozvedených, SO RCB, 2012.
(15) Řád CB, §250-266.
(16) Manželství, rozvod a nový sňatek, stanovisko SO RCB, 2006.

Fotogalerie
Další novinky
Vzdělávání
před 1 rokem
O vytržení a druhém příchodu Pána Ježíše Krista
Proč se zabývat Ježíšovým příchodem? Není to jen honba za senzací, na jejímž výkladu se stejně neshodneme? Není právě fakt, že se neshodneme, důvodem, proč má naše vyznání víry široký záběr(1), aby zahrnulo celou šíři postojů? Neřeší tuto věc…
Vzdělávání
před 2 lety
Tváří tvář zlému
„Celý svět ve zlém leží,“ říká Bible (1J 5,19). Každý se utkává s pokušením a hříchem. Každý zná bolest, utrpení. „Uprostřed života jsme ve smrti,“ zpívá se ve středověké písni. A také my prožíváme, jak křehký, nedokonalý je…
Vzdělávání
před 2 lety
Jak žít svoji víru tváří v tvář něčemu, co neumíme změnit
1. Nejistota lidského života a doby V posledních letech i měsících nám určité okolnosti připomněly, že lidský život se může stát hříčkou sil, které ani zdaleka nemáme pod kontrolou. Bylo tomu tak jistě i dříve. Z našeho…
Další novinky
Vzdělávání
před 1 rokem
Proč se zabývat Ježíšovým příchodem? Není to jen honba za senzací, na jejímž výkladu se stejně neshodneme? Není právě fakt, že se neshodneme, důvodem, proč má naše vyznání víry široký záběr(1), aby zahrnulo celou šíři postojů? Neřeší tuto věc…
Vzdělávání
před 2 lety
„Celý svět ve zlém leží,“ říká Bible (1J 5,19). Každý se utkává s pokušením a hříchem. Každý zná bolest, utrpení. „Uprostřed života jsme ve smrti,“ zpívá se ve středověké písni. A také my prožíváme, jak křehký, nedokonalý je…
Vzdělávání
před 2 lety
1. Nejistota lidského života a doby V posledních letech i měsících nám určité okolnosti připomněly, že lidský život se může stát hříčkou sil, které ani zdaleka nemáme pod kontrolou. Bylo tomu tak jistě i dříve. Z našeho…